tips kulit cantik bebas jerawat

Alamak Jerawat

Semua orang ada masalah kulit i.e jerawat, jeragat, ekzema dan macam2 masalah lagi. Masalah kulit bukan hanya di muka, malah ketara di bahagian badan lain contohnya belakang badan.

Di sini saya ingin kongsikan tips mendapatkan kulit yang cantik:

Pilih Sabun Bebas Minyak
Sabun bebas minyak tidak akan menyebabkan liang muka anda tersumbat atau menyebabkan bintik hitam, jerawat mahupun bintik putih. Pilih produk yang mempunyai label “oil-free”, “nonacnegenic” atau “non-comedogenic”. Cuci muka anda dengan jari-jari anda.

Jangan Picit Jerawat Anda!
Sekiranya anda melakukannya ianya bukan sahaja membuat ia bertambah teruk malah ia boleh meninggalkan parut. Cuba tahan apabila anda mula nampak jerawat anda mula tumbuh. Terdapat alat yang boleh anda memicit jerawat tersebut. Itu pun selepas jerawat tersebut sudah masak. Di mana anda boleh lihat jerawat anda kekuningan.
Jangan Biarkan Diri Anda Berjemur Dibawah Terik Matahari
Ianya merupakan mitos yang berjemur atau tanning mampu membersihkan muka anda. Secara faktanya sinar UV mampu menyebabkan kulit anda berisiko untuk mendapat kanser, penuaan pramatang dan juga berkedut. Dan juga terdapat produk jerawat seperti retinoid topikal menyebabkan kulit anda menjadi lebih sensitif selepas anda menjemur diri anda.
Gunakan ‘Sunscreen’ bebas-minyak
Gunakan pelembab yang mempunyai ‘sun protection factor’ (SPF) 15 ataupun lebih tinggi yang menyediakan perlindungan meluas daripada sinaran ultraviolet (UV A) dan juga UV B. Cari produk yang dilabelkan ‘non-comedogenic’ yang tidak menyumbatkan liang kulit.
Pastikan Rambut Tidak Menutupi Bahagian Muka Anda
Sekiranya rambut anda panjang, pastikan rambut anda diikat supaya ia tidak menjadikan jerawat lebih anda lebih teruk terutama pada waktu siang. Ingat rambut juga mempunyai minyak yang juga boleh menyumbat liang kulit muka anda. Walaupun anda tidak menggunakan apa-apa produk rambut.
Jangan Sentuh Muka Anda!
Sentuh atau meraba muka anda menyebabkan jerawat anda menjadi lebih teruk. Berpeluh juga sama, pastikan anda membasuh muka anda selepas anda berpeluh.
Minum Banyak AirMinum air suam dengan banyak membolehkan kulit anda sentiasa dihidrasikan. Juga makan makanan yang sihat seperti buah-buahan dan sayuran yang kaya dengan vitamin A, vitamin C dan juga vitamin E. 3 vitamin yang telah diketahui memberikan kebaikan pada kulit anda.

Disamping mengamalkan TIPS di atas, jangan lupa ambil supplement anda setiap hari ye.. Jom tengok bagaimana Shaklee membantu mendapatkan kulit yg cantik..

credit

********************************************************************************** Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Sarawak (SID 869586). Melakukan penghantaran ke seluruh negara/Indonesia/Brunai melalui pos laju. Berminat boleh hubungi saya di 0128844580/0178541176 atau email di hasheena73@gmail.com Konsultansi percuma sepanjang bergelar pelanggan Sheena E Shop House. ********************************************************************************** Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk menjadi rakan seperjuangan di Shaklee
Online form powered by 123ContactForm.com | Report abuse

[Testimoni] Jerawat dan Parut Hitam Hilang dengan Shaklee

Stress kan bila kulit wajah kita dipenuhi jerawat dan parut hitam. Nak tengok muka sendiri kat cermin pun malu, macam-macam perasaan ada, malu, sedih, down, tertekan, geram, cemburu dengan orang lain. Trust me, saya pun pernah mengalami masalah yang sama, dan saya faham perasaan anda.

Dah macam-macam produk cuba, duit pun dah banyak habis, tapi sama jer. Itu kalau yang tiada perubahan positif, kalau yang jadi makin teruk, lagila rasa stress. Apapun yang anda lakukan, GIVE UP bukanlah jalan penyelesainnya, tapi SABAR dan ISTIQAMAH adalah jawapannya.

Kali ni, saya akan berkongsi dengan anda semua pengalaman salah seorang pengguna Shaklee yang telah berjaya menyelesaikan masalah kulit wajah yang beliau hadapi sejak zaman sekolah lagi. Jom kita baca perkongsian beliau:

Masalah kulit wajah beliau
  • Jerawat merah-merah dan bengkak di muka
  • Parut jerawat
  • Bila period, jerawat semakin banyak
  • Alah makanan laut

Apa yang beliau amalkan

Untuk kulit:

  • Vitalea
  • Vitamin C
  • B-Complex
  • ESP
  • Alfafa
Tambahan untuk kesihatan badan:
  • Omega Guard
  • Ostematrix
Perubahan yang beliau alami
  • Jerawat dan parut hilang
  • Membantu masalah alah makanan laut
  • Penghadaman; semakin lawas
  • Menghilangkan masalah ekzema

Kuncinya di sini adalah SABAR dan ISTIQAMAH.

Supplemen Shaklee menyelesaikan masalah anda dari dalam. Bersih di luar sahaja tidak menjamin anda dapat menyelesaikan masalah kulit wajah anda sepenuhnya. Apa kata anda bersihkan dalaman pula.

Berminat untuk mencuba produk Shaklee?
Ingin tahu produk mana yang sesuai untuk masalah anda?

Jangan tunggu lagi. Hubungi saya sekarang untuk maklumat lanjut ok.
credit

********************************************************************************** Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Sarawak (SID 869586). Melakukan penghantaran ke seluruh negara/Indonesia/Brunai melalui pos laju. Berminat boleh hubungi saya di 0128844580/0178541176 atau email di hasheena73@gmail.com Konsultansi percuma sepanjang bergelar pelanggan Sheena E Shop House. ********************************************************************************** Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk menjadi rakan seperjuangan di Shaklee
Online form powered by 123ContactForm.com | Report abuse

5 Cara Mencegah Tumbuhnya Jerawat

 
Antara supplement yang membantu mengurangkan jeragat dari terus merebak ialah :

Energizing Soy Protein– ini keran
a ia memastikan sel kita sentiasa sihat dan berganti setiap 21 hari.

Vitamin B dan C – dua vitamin ini sangat penting untuk pembinaan kolagen.

Vitamin A dan E – sebagai antioksidan yang penting selain anti penuaan dan membantu pengawalan pertumbuhan abnormal sel.

GLA – ia membantu keseimbangan hormon dalam badan kita.



credit

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
PM saya untuk dapatkan harga diskaun dan konsultansi percuma.

**********************************************************************************
Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Sarawak (SID 869586). Melakukan penghantaran ke seluruh negara/Indonesia/Brunai melalui pos laju. Berminat boleh hubungi saya di 0128844580/0178541176 atau email di hasheena73@gmail.com Konsultansi percuma sepanjang bergelar pelanggan Sheena E Shop House. ********************************************************************************** Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk menjadi rakan seperjuangan di Shaklee
Online form powered by 123ContactForm.com | Report abuse

Vitamin Untuk Kulit Berjerawat dan Berparut

Assalamualaikum semua 🙂

Pada entry kali ini, Nad nak share tentang supplements untuk kecantikan kulit. Anda sudah mencuba pelbagai produk kecantikan kulit yang ada di pasaran tetapi masih tidak mendapat kesan yang anda mahukan? Cuba baca artikel di bawah:

Masalah jerawat dan berparut?

Q: “Saya ingin memperbaiki masalah kulit berjerawat dan mempunyai kesan parut lama. Kini saya menukar produk penjagaan kulit sebagai langkah memperbaiki masalah jerawat. Saya juga tercari-cari vitamin yang membantu kesihatan kulit.”

A: Kesihatan kulit boleh dipelihara dan dikekalkan dengan pendekatan yang lebih menyeluruh. Ia bukan sekadar bergantung kepada penjagaan luaran dan kosmetik semata-mata. Apa jua tabiat pemakanan turut memberi kesan kepada kesihatan kulit.

Tahap kesihatan kulit juga menjadi penanda luaran kepada kesihatan dalaman. Adakalanya penggunaan krim, losen dan rawatan luaran kulit tidak banyak membantu sekiranya ia berpunca daripada faktor dalaman seperti akibat sesetengah nutrien. Mengambil makanan yang betul dan mengelak makanan yang tidak sesuai boleh menyerlahkan kecantikan, kulit lebih awet muda tanpa kosmetik mahal.

Kajian American Journal of Clinical Nutrition terbitan Julai 2007 menunjukkan kaitan antara makanan yang rendah dengan indeks glisemik dan pembaikan masalah jerawat. Kajian mendapati dalam tempoh 12 minggu, jerawat berjaya dikurangkan dengan lebih baik di kalangan kumpulan peserta yang mengambil makanan dengan kandungan glisemik gula yang rendah berbanding kumpulan yang mengambil makanan yang tinggi dengan karbohidrat.

Secara umumnya, selain makanan berkarbohidrat ringkas yang tinggi, pengambilan makanan tinggi lemak tepu, makanan berminyak dan bergoreng, bergula akan memberi impak yang lebih ketara kepada masalah jerawat.

Minum air secukupnya sangat penting. Air yang bersih boleh membantu kulit menjadi remaja. Air penting untuk melembapkan sel-sel selain memudahkan penyingkiran toksin dan dalam masa yang sama menyenangkan kemasukan nutrien. Apabila tubuh dihidrat dengan sempurna, perpeluhan berlaku dengan lebih efisien yang membantu kulit kekal bersih dan cerah.

Dari segi vitamin, vitamin anti oksida membantu meneutralkan radikal bebas yang merosak serta mengurangkan kerosakan sel. Antara vitamin anti oksida yang memberi manfaat kepada kesihatan kulit termasuklah vitamin A, C dan Vitamin E.

Vitamin A diperlukan untuk pembinaan dan pengekalan sel-sel kulit. Nutrien ini membantu menentang kekeringan kulit, kulit berkuping dan penebalan lapisan luar kulit.

Vitamin C diperlukan dan membantu dalam pembentukan tisu-tisu penghubung, kolagen dan pemeliharaannya.

Vitamin E boleh memperlahankan penuaan tisu. Untuk kesihatan kulit terutamanya kulit bermasalah, mineral zink diperlukan untuk membantu fungsi normal kelenjar sebum kulit dan penyembuhan jerawat.

Oleh itu, pengambilan gabungan anti oksida seperti beta-karoten (pro-vitamin A), C, E, mineral zink dan selenium yang mencukupi akan membantu mencegah kerosakan sel-sel kulit akibat radikal.

Asid-asid lemak yang mencukupi penting untuk mengekalkan kecantikan dan keremajaan kulit. Ini merangkumi asid lemak omega-3 dan omega-6. Asid-asid lemak perlu ini diperlukan untuk menguat dan meningkatkan kebendaliran membran sel kulit. Membran sel merupakan pelindung kulit, mengeluarkan toksin dan memberi lembapan serta nutrien. Ia juga meningkatkan pengaliran darah dengan mencairkan darah dan memperbaiki keanjalan sel darah merah supaya lebih banyak oksigen yang membantu menyubur dan melembap yang penting untuk keremajaan kulit.

Kajian mendapati pengambilan Gamma linolenic acid (GLA) daripada minyak Evening Primrose secara berterusan membantu masalah jerawat, ekzema atopik, sindrom pra-haid (PMS), psoriasis dan kesihatan kulit. Mereka yang sering dibelenggu masalah ini lazimnya mempunyai paras GLA yang lebih rendah daripada normal. Ujian menunjukkan pengambilan minyak evening primrose yang kaya dengan GLA boleh memperbaiki kelicinan kulit, lembapan serta memperbaiki masalah dermatitis.Credits.

Dari artikel di atas, Nad simpulkan bahawa nutrien-nutrien ini dapat membantu masalah kulit:
1. Rendah indeks glisemik
2. Vitamin A
3. Vitamin C
4. Vitamin E
5. Asid lemak omega-3
6. Asid lemak omega-6
7. Gamma linolic acid (GLA)

Produk Shaklee yang disarankan berdasarkan saranan di atas:

ESP – rendah indeks glisemik

Vitamin A

Vitamin C
Vitamin E

Omega-6 dan Gamma linolic acid

 

credit
********************************************************************************** Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Sarawak (SID 869586). Melakukan penghantaran ke seluruh negara/Indonesia/Brunie melalui pos laju. Berminat boleh hubungi saya di 0128844580 atau email di hasheena73@gmail.com Konsultansi percuma sepanjang bergelar pelanggan Sheena E Shop House. ********************************************************************************** Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk daftar segera .
Online form powered by 123ContactForm.com | Report abuse