Supplement : Keperluan Vs Kehendak

Assalamualaikum

Masni membawa pulang beberapa botol vitamin sempena mahu berbuka puasa bersama mak dan ayahnya dikampung.Secara kebetulan makcik Kiah ada bertandang ke rumah mak Masni petang itu.

” Botol apa yang kamu bawa balik tu Mas?” Tanya makcik Kiah. Masni sambil tersenyum ” Botol vitamin Mak Kiah”. Makcik Kiah terus menyambung lagi…” Aik, kamu sakit kah? Sakit apa sampai kena makan banyak vitamin tu?”

” Ish tak de la ,vitamin ni untuk Mas sekadar nak sihat dan bagus untuk menyusu si Arif ni.”jawab Masni lembut sambil tangannya mengusap kepala anak kecilnya si Arif.

Makcik Kiah meneruskan perbualan ” Orang muda macam kamu ni tak payah makan vitamin, lainlah macam kami ni dah tua memang perlu vitamin dan ubat.”
——————————————————————————————————————————-

Biasa dengar dialog seperti ini kan?

Orang muda dikatakan tidak perlu amalkan vitamin. Ya ini kerana terdapat segelintir yang memikirkan supplement itu adalah last resort atau jalan terakhir apabila ditimpa sakit.

Sebagai pengamal supplement dari usia muda sehingga kini hampir 14 tahun lamanya, saya merasakan berbeza taraf kehidupan yang saya lalui.

Walaupun saya pernah melalui pembedahan pembuangan cyst , appendix namun pada saya ia bukan berpunca dari vitamin.

Siapa yang boleh beri satu jaminan dengan memakai tali pinggang keledar kita tidak akan ditimpa kemalangan? Tiada seorang pun yang saya yakin boleh berikan satu jaminan. Sama juga dengan makan vitamin. Tak de jaminan pun makan vitamin kita tak jatuh sakit. Jika ditakdirkan sakit pun insyaALLAH tak seteruk mana.

Zaman dulu tak banyak pencemaran macam sekarang. Beban kerja dulu pun tak macam beban kerja yang dipikul seperti sekarang. Zaman sekarang didedahkan dengan banyak fast food. Cara hidup yang terkejar-kejar dan semua nak cepat buatkan ramai yang tak amik endah pasal kesihatan kecuali mereka yang rajin membaca serta mereka yang pernah jatuh sakit dan menghargai kesihatan.

Namun tidak dinafikan ada segelintir yang mampu memasak setiap hari makanan yang berkhasiat, dengan hidangan sayur serta buah-buahan yang berkhasiat. Golongan ini mungkin tidak perlukan vitamin ditambah jika mereka bebas dari stress dan keletihan.

Apapun, balik pada diri. Lihat wajah di cermin. Jika kelihatan tua dari usia, hakikatnya kita stress dan keletihan. Jika ceria dan bersemangat dan bertenaga mungkin supplement bukan satu keperluan 🙂

 
 
 
Namun hanya kita yang berhak menentukan apakah kita perlu supplement atau tidak. Adakah ia keperluan atau kehendak…hanya kita yang ada jawapannya!
 
Nak rasa lebih sihat? insyaallah Shaklee boleh membantu. untuk maklumat hubungi
Sms 012-8844580

Advertisements

Suplemen buat anak yang ‘picky eater’, ekzema, selalu demam

Assalamualaikum

Kali ni nak share supplement untuk anak-anak pulak.Takkan Ibunya saja mau sihat kan?(^_^) Credit to my Great Teacher Onizuka, ehhh!salah…Great Mama Leen, hihi…


Salam ibu-ibu manis semua.. Saya maksudkan ibu-ibu yang baik hati ya.. Bukan doakan supaya dapat kencing manis.. *Hehe*..

Ok, hari ni saya nak kongsikan mengenai suplemen untuk anak-anak pula ya (takkan ibu je yang nak sihat kan? :P) Saya tahu anda ibu manis yang sentiasa mahukan terbaik untuk anak-anak anda. (Buktinya anda berusaha menyusukan si manja anda walaupun banyak rintangan dan dugaan.. kan?)


Suplemen yang saya maksudkan adalah Shaklee Meal Shake dan juga Shaklee OmegaGuard. Kedua-dua suplemen ini sangat sesuai sebagai makanan tambahan untuk kanak-kanak berusia 1 tahun ke atas.


Apa yang best sangat dengan kedua-dua suplemen ini? Nak tau lebih lanjut mari kita lihat ringkasan yang telah dibuat oleh GenkiMomma di bawah ini ya..


(1) Meal Shakes terutamanya amat sesuai bagi anak yang*:
tiada/ kurang selera makan.memilih makan – tidak mendapat nutrien sepenuhnya dari diet harian.– selalu demam/ kurang sihat, terutama yang duduk di nursery.mempunyai athma & bronchitis.– mempunyai eczema (protein bantu bina semula sel yang lebih sihat).


Pendek kata, sumber multivitamin yang lengkap beserta protein dan serat di dalam bentuk serbuk! Mudah dibancuh, baunya sangat wangi (Vanilla French), dan rasanya sangat lazat!


(2) OmegaGuard ialah sumber minyak ikan yang mengandungi Asid Lemak Omega 3, termasuklah DHA dan EPA.*

– menggalakkan fungsi otak.– untuk kesihatan sistem saraf dan fungsi mata.– mengurangkan keradangan.– menambahkan kolesterol baik di dalam badan (HDL).


GM Testimoni*.Kedua-dua anak saya sangat sukakan OmegaGuard nie, mereka kunyah macam gula-gula! Saya perlu ingatkan mereka agar minum air selepas kunyah Omega nie, sebab selalunya lepas kunyah mereka tak minum air pun. Malah, saya juga perlu explain & buat rulekepada mereka untuk tidak makan Omega nie hari-hari! Sebelum nie saya perlu sorokkan botol Omega nie di tempat yang tinggi sebab mereka akan cuba panjat kabinet untuk mengambilnya. Begitu sekali penangan Omega nie pada anak-anak saya…


Bagi bayi yang masih berusia
DI BAWAH 1 TAHUN, maaf, tiada suplemen sesuai yang boleh kami cadangkan. SUSU IBU lah yang terbaik, dan ditambah dengan makanan pejal berkhasiat bagi memberikan segala zat dan nutrien yang diperlukan oleh bayi anda!


Walaubagaimanapun, istimewa bagi ibu yang menyusu, ibu boleh consume vitamin yang kami cadangkan ini, dan segala khasiatnya dapat disalurkan kepada anak melalui air susu ibu. Insya Allah.

Best kan? Jadi, kalau anak anda kurang selera makan (ataupun langsung tak pandang makanan kecuali jajan), ada ekzema, atau selalu demam.. InsyaAllah suplemen ini boleh membantu. Sekurang-kurangnya si kecil mendapat makanan tambahan yang diperlukan oleh tubuhnya. Risau dengan harga?

“The greatest wealth is health.”

Virgil

Memang betul. Kalau kita mampu membeli baju atau kasut atau beg tangan setiap bulan (yang berharga ratusan kah?), mengapa kita tidak boleh sparekan sikit duit tu untuk membeli suplemen untuk anak-anak kita? (read: bukan anak orang lain atau anak tekak ye :P) tapi si manja kita yang mungkin selalu demam dan selesema kerana berada di taska sewaktu kita sedang mencari sesuap rezeki. Ataupun anak kita yang selalu tidak berselera makan di nurseri (sehingga terbawa-bawa habit itu ke rumah?). Berapa ratus duit kita keluar setiap bulan bila anak-anak selalu berulang alik ke klinik untuk mendapatkan ubat yang sama? Dan dalam masa yang sama ini mungkin juga akan menjejaskan produktiviti kita di ofis kan? Selalu emergency leave di saat anak-anak memerlukan perhatian yang lebih kerana kurang sihat ataupun kalau ada kat ofis tapi hati melayang-layang ke taska.


Jom kita lihat pula testimoni ibu-ibu yang consume suplemen ini:


FB : Iffah Anuar :”Alhamdulillah… saya juga berikannya pada Faheem.. alhamdulillah, travel from Sgr – Cherating- Tgn – Melaka – Sgr…ke ladang ayah, berpanas hujan..main lumpur..Faheem tidak demam/selesema/muntah2 spt sepupu yg lain.. Alhamdulillah…Sy juge dah tidak bermusuh dengan matahari 🙂 kalo dulu x boleh kne matahari migrain+rashes..+ demam + sakit2 sendi smp x boleh bgn..syukur.. setelah 1 Yr+ tekun amalkan shaklee”


FB : Rafaliah :” Irfan salah satu contohnya..dulu every mth demam, batuk n selsema pastu siap kena asthma attack. AlhamduLILLAH skang ni sgt better..:-) ”


FB : Azra Balqis Irdina :”bagus jugak mealshake nie ye..ank sy dlu x mo mkn..ble nk bg mkn msti nyorok blakang pintu..skrg lepas sy bg die mealshake..mkn mcm x ingt dunia..ble x bg mkn msti mrh..skrg sayur2 pon die mkn..dlu die paling benci kt sayur..gembira hati sy tgk die da berselera..pipi pon da berisi..

Credit to adik Beeha yang manis 🙂


So, dah baca semua kan? Kalau nak tahu lebih lanjut lagi tentang harga atau nak diskus-diskus dulu, lai…lai…lai…SMS je YM, takpun PM je FB YM…you all are welcome…*dgn tangan terbuka luas gitew*


SMS 012-8844580

FACEBOOK Hasheenabeevi

 
credit

Senyum!Allah sayangkan Kita!

Assalamualaikum

Kasih sayang Allah tidak terletak pada banyaknya nikmat. Hanya manusia yang menyangka Allah menyayanginya dengan nikmat dan membencinya dengan kesengsaraan.

Sedangkan Allah apabila mencintai hamba-Nya memberikan kesusahan agar hamba-Nya bersabar & kesenangan agar hamba-Nya bersyukur.

Dan sesungguhnya hanya Allah yang tahu mana hamba-Nya yang layak dengan kesabaran & mana yang layak dengan kesyukuran.

Vitamin C Shaklee memang berbeza dengan yang lain!

Assalamualaikum

Sekarang ni memang sana-sini orang sebut pasal vitamin C. Baguslah, dah ramai sedar tentang kepentingan supplemen dalam kehidupan kita. Antara banyak2 vitamin, vitamin C la yang paling banyak dijalankan kajian ke atasnya berbanding vitamin lain disebabkan reputasinya yang mampu merawat pelbagai penyakit.That’s y, Vitamin C Pemesss!(^_^)

Di Shaklee, Vitamin C dikenali sebagai Vit C Sustained Released 500mg.

Apa itu Sustained Released??

Sustained Released bermaksud pembebasan secara berterusan. Vit C Shaklee mempunyai teknologi pembebasan berterusan secara semulajadi. Teknologi ini sangat diperlukan kerana, vitamin c sangat mudah rosak di dalam tubuh badan manusia. Jadi, dengan adanya teknologi ini, maka kita mampu mendapat manfaat vit c secara berterusan kerana setiap jam 100mg vit c akan dilepaskan.

Setiap tablet vitamin C bersamaan dengan khasiat 7.5biji Oren!

bayangkan!dengan mengambil 1 tablet anda telah mendapat khasiat seperti memakan 7 setengah biji Oren!How cool is that!

Manfaat utama Vit C Shaklee

1. Membentuk kolagen – kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. Oleh itu, ia mampu mengurangkan kedut dan menghalang otot menjadi lembik.

2. Memperbaiki simptom pendarahan – kekurangan vit c adalah penyebab gusi berdarah, lebam di kulit, pemulihan kecederaan yang lambat, kulit kering, ruam & kulit kasar.

3. Peningkatan sistem imun – Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, mempertingkatkan alergi hidung dan kulit, asthma. Ia juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan simptom flu dan selsema.

4. Memerangi kanser – I adalah satu-satunya anti oksidan yang berkuasa, mampu meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan meransang pengeluaran T-cells untuk melawan sel-sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh kita dengan berkesan. ia juga mampu menghapuskan radikal bebas sebelum menyerang sel-sel kita.

5. Mencantikkan kulit : Ambil vitamin c setiap hari untuk kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmen. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat.

6. Memperbaiki Insomnia – Ia mmeperbaiki imsomnia, stress dan masalah berkaitan mental seperti keresahan.

7. Mengekalkan kolesterol sihat – Ia mampu mengurangkan kolesterol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghindarkan arteriosclerosis, thrombus, menghalang pendarahan dalaman, hidung berdarah, pendarahan serebral dan skurvi.

Wahhh!Banyak manfaat Vit C Shaklee ni kan???

 
Your Shaklee Independent Distributor;

♥ Hasheena

♥ SMS (preferred) : 012-8844580

 
 
credit

Cara Mengurus dan Menyimpan Perahan Susu Ibu

“Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama 2 tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu”

Dari terjemahan Surah Al-Baqarah: ayat 233

Susu Perahan Untuk Raudhah

Adalah menjadi kewajipan kepada ibu-ibu untuk menyusui bayinya dan menyempurnakan hak untuk menikmati penyusuan itu 🙂


Bekas yang Sesuai Digunakan:

  1. Botol kaca – terbaik namun mahal dan sukar dikendalikan terutama jika bayi dihantar ke nursery
  2. Botol susu biasa (BPA Free) yang tidak mempunyai gambar berwarna kerana warna dikhuatiri boleh bercampur dengan susu
  3. Bekas Dadih – Boleh digunapakai sebanyak 3 kali sahaja
  4. Plastik pakai buang yang dikhaskan untuk susu ibu.


Tempoh Hayat Susu Perahan:

 

1. Suhu Bilik

  • Bilik tak de aircond (suhu antara 25C – 37C) – tidak lebih 4 jam.

  • Bilik ade aircond (suhu antara 15C – 25C) – antara 6-8 jam, dimana suhu perlu stabil, maksudnye aircond sentiasa ‘on’ sepanjang masa.

2. Dalam Fridge/Freezer

  • Cooler bag/box – tahan antara 12 – 24 jam.
  • Peti sejuk 2 pintu – bahagian beku (suhu antara -18C – -20C), 3 bulan, bahagian pintu bawah ( suhu antara 0C – 4C), boleh tahan 3-7 hari (sebelum dibekukan) dan 24 jam (selepas dibekukan).
  • Peti sejuk 1 pintu – bahagian beku, 2 minggu
  • Deep Freezer – 6 bulan

Credit – Jadual Penyimpanan Susu Ibu


Kaedah Penyimpanan

  • Pastikan kuantiti mencukupi setiap kali penyusuan. Contohnya, jika bayi minum 2oz tiap kali penyusuan, letakkan susu sebanyak 2-3 oz bagi setiap bekas.
  • Simpan di dalam bekas yang bersih dan tertutup.
  • Labelkan bekas dengan tarikh dan masa perahan dilakukan.
  • Simpan di dalam peti sejuk, di bahagian paling atas dan paling dalam peti sejuk bagi memastikan suhunya lebih stabil.
  • Jika susu ingin dibekukan, pastikan bekas tidak diisi terlalu penuh, maksudnye ada ruang untuk pembekuan susu berlaku.

Kaedah mencairkan susu ibu


Memanaskan susu ibu dengan air yang sangat panas akan memusnahkan nutrien dalam susu tersebut. Cara yang sesuai untuk mencair dan memanaskan susu ibu ialah dengan mencairkannya dengan perlahan2 di mana perubahan suhu tidak secara mendadak.


Susu yang dibekukan:

  1. Turunkan ke bahagian bawah (bahagian sejuk) di sebelah malam sebelum susu tersebut diberi kepada pengasuh
  2. Biarkan susu mencair dengan sendiri atau membiarkannya di bawah aliran air paip
  3. Panaskan susu dengan air suam


Salam sayang,

Berminat dengan pam susu dan barangan penyimpanan susu boleh hubungi saya di 0128844580 atau email saya di hasheena73@gmail.com
 
credit

Simple Dimple BFM Set

Grab this Stylo Mama Beyond Spectra Set at great savings. This complete set consists of:
  • 1 Spectra 3 breastpump
  • 1 Simple Dimple Shield Bag
  • 1 BAG FOR MOMS Cooler Bag
  • 1 Thermafreeze Ice Pack that can last for 8 hours
  • 1 Extra Spectra breast shield set (for double pumping)
  • 1 Spectra bottle
  • 6 breastmilk storage bottles
Simple Dimple Shield Bag offer to 3 colors:
1. Black
2. Grey
3. White

PRICE RM630.00

JAUNDICE ATAU DEMAM KUNING BAGI BAYI

JAUNDICE ATAU DEMAM KUNING BAGI BAYI

Qaireen salah seorang prolonged jaundice

Hampir 1 bulan Qaireen kena demam kuning selepas 2 hari dia dilahirkan. Bacaan tertinggi sampai 334! Akhirnya Qaireen dimasukkan ke wad NICU. Memang kesian sangat dekat dia waktu tu. Kaki, tangan asyik kena cucuk je. Ubat terbaik yang mama berikan ialah SUSUIBU!
___________________________________________________________
Penyakit demam kuning di kalangan bayi adalah merupakan perkara biasa pada masa kini. Di anggarkan 60 hingga 70 peratus daripada bayi yang baru lahir mengalami penyakit demam kuning atau yang juga dikenali sebagai jaundis. Penyakit demam kuning atau jaundis merujuk kepada bayi yang mempunyai simptom seperti bahagian putih mata dan kulit yang bewarna kuning-kekuningan. Warna kuning-kekuningan ini dapat dilihat dengan lebih jelas apabila kulit bayi ditekan lembut, ia kelihatan kekuningan. Ujian ini boleh dilakukan pada semua bangsa. Penyakit demam kuning ini lebih kerap berlaku di kalangan bayi pra-matang (tidak cukup bulan) berbanding bayi yang cukup bulan.


Warna kuning ini disebabkan oleh bahan kumuhan (metabolit) yang dinamakan bilirubin dalam darah. Bilirubin merupakan hasil penguraian sel darah merah di dalam darah. Penguraian sel darah merah merupakan proses yang dilakukan oleh tubuh badan manusia apabila sel darah merah telah berusia 120 hari. Hasil penguraian sel darah merah merupakan bilirubin yang diproses oleh hati (hepar) dan disingkir dari badan melalui najis dan air kencing. Ketika bayi berada dalam kandungan, sel darah merah ini akan dikeluarkan melalui uri (placenta) dan diuraikan oleh hati ibu.

Paras bilirubin pada bayi normal boleh meningkat disebabkan :
  • Sel darah bayi mempunyai tempoh hayat yang lebih pendek.
  • Lebam pada badan bayi yang disebabkan dalam proses kelahiran menyebabkan banyak sel darah merah rosak dan perlu diganti.
  • Bayi pra-matang tidak mempunyai organ yang matang. Hati tidak dapat memproses bilirubin dengan cepat. Usus mungkin tidak berfungsi sepenuhnya, terutama jika mereka sakit dan tidak disusukan.
  • Darah ibu dan bayi tidak sesuai. (ABO incompatibility)
  • Ibu mengidap kencing manis (maternal diabetes)
  • Penggunaan oxytocin ketika proses kelahiran.
  • Bayi lelaki Asia mempunyai peratusan demam kuning yang lebih tinggi (kerap).
  • Keturunan.

Penyakit demam kuning mula dikesan pada hari kedua atau ketiga selepas kelahiran. Ia mula kelihatan dari kepala dan turun kebawah. Bayi demam kuning kelihatan kuning pada bahagian muka, diikuti bahagian dada, perut, dan akhirnya dibahagian kaki. Warna kekuningan juga dapat dilihat ada bahagian mata putih bayi. Pemeriksaan bayi untuk penyakit demam kuning patut dibuat dalam cahaya matahari ataupun dibawah lampu panjang putih (fluorescent). Bayi perlu dibawa berjumpa doktor sekiranya demam kuning dikesan. Di hospital atau klinik, paras bilirubin dalam darah boleh diuji melalui contoh darah. Tahap serius ditentukan dengan menimbangkan umur dan faktor perubatan yang lain. Jumlah bilirubin yang kecil atau sederhana tidak merbahaya kepada bayi. Bagaimanapun paras bilirubin yang tinggi dan lama boleh memberi kesan pada pendengaran dan otak bayi. Doktor akan memberikan rawatan yang sesuai agar paras bilirubin tidak mencapai paras merbahaya.

Ibu bapa perlu merujuk kepada doktor dengan segera sekiranya demam kuning dikesan dalam tempoh 24 jam kelahiran, yang membabitkan bahagian tangan dan kaki, atau bayi demam melebihi 37.8 darjah Selsius (100 darjah Fahrenheit), atau bayi kelihatan lemah dan tidak sihat. Bagi bayi bawah 5 tahun, suhu dalam dan luar badan perlu diperiksa. Doktor juga perlu dirujuk sekiranya warna kuning semakin ketara selepas 7 hari, demam kuning masih kekal selepas 15 hari, bayi tidak bertambah berat badan, atau anda merasa bimbang mengenai kekuningan pada kulit bayi.

Bayi yang menghidap demam kuning perlu dipastikan agar tidak mengalami kekeringan (dehydration) akibat pengambilan cecair yang tidak mencukupi. Antara faktor lain yang meningkatkan risiko kekeringan adalah bayi pertama, bayi yang tidak pandai menghisap, puting susu tenggelam (inverted nipples), pembedahan caesarean, penggunaan ubat penahan sakit (analgesics) dan bayi yang tidak matang dengan daya menghisap yang lemah.



Jenis-jenis Demam Kuning

Terdapat beberapa jenis Demam Kuning. Antara yang biasa didapati adalah :-


Demam kuning normal (physiological jaundice).

Demam kuning normal biasa berlaku pada bayi baru lahir. Ini disebabkan bayi yang baru dilahirkan, hati bayi kadang-kala tidak mampu memproses bilirubin dari sel darah merah yang diuraikan disebabkan hati bayi tersebut masih belum matang atau disebabkan kadar penguraian sel darah merah yang cepat. Keadaan ini meningkatkan kadar bilirubin dalam darah dan seterusnya menyebabkan warna kuning-kekuningan pada kulit dan putih mata bayi. Ia mula kelihatan 2 – 4 hari pertama dan akan hilang sepenuhnya selepas 1 hingga 2 minggu.


Demam kuning pra-matang.

Demam kuning pra-matang disebabkan oleh hati bayi yang masih belum terbentuk sepenuhnya mengambil masa yang lebih lama untuk memproses jumlah bilirubin yang terhasil.


Demam kuning susu ibu (Breast milk jaundice).


Demam kuning susu ibu hanya berlaku dalam 1% – 2% kes ibu yang menyusu. Demam kuning susu ibu disebabkan bahan yang terhasil dalam susu ibu yang menghalang penyingkiran bilirubin melalui usus. Ia bermula pada hari ke 4 hingga hari ke 7 dan menghilang selepas 3 hingga 10 minggu. Pihak doktor akan menentukan sekiranya ini berlaku, biasanya sekiranya demam kuning berterusan melebihi 7 hari. Ibu boleh kembali menyusukan bayi selepas bayi sembuh daripada demam kuning.

Ketidaksuaian kumpulan darah antara ibu dan emak. Sekiranya bayi mempunyai darah yang berbeza dengan ibu, susu ibu mungkin mempunyai antibodi yang memusnahkan darah bayi. Ini akan meningkatkan paras bilirubin dalam darah bayi. Ia biasanya mula dikesan pada hari pertama. Masalah Rh pernah merupakan bentuk demam kuning yang teruk tetapi boleh dielakkan dengan suntikan imunisasi Rh (Rh immune globulin) pada ibu dalam tempuh 72 jam selepas kelahiran. Suntikan ini menghalang penghasilan antibodi yang boleh membahayakan bayi.

Selain itu terdapat juga komplikasi seperti kekurangan enzim G6PD, jangkitan kuman, bayi pra-matang, dan lain-lain lagi. Secara semula jadi, penyakit demam kuning normal (physiological jaundice) bermula pada penghujung hari kedua atau ketiga selepas bayi dilahirkan. Paras bilirubin dalam darah akan terus meningkat sehingga bayi mencapai umur 5-6 hari sebelum paras bilirubin menurun dan akhirnya menghilang apabila usia bayi mencecah 10 hari.

kredit *kak N

Berminat boleh hubungi saya di 0128844580 atau email saya di hasheena73@gmail.com
 
Setiap pembelian daripada Sheena E Shop House akan mendapat konsultasi percuma….