SIFILIS

  • Apakah dia sifilis?
  • Sifilis adalah penyakit kelamin (STD) yang berjangkit, disebar melalui hubungan seks sama ada melalui vagina, dubur atau oral. Ia juga boleh disebar dari seorang ibu kepada bayinya semasa kehamilan. Sifilis disebabkan oleh bakteria Treponema pallidum. Sifilis merupakan penyakit kelamin yang berbahaya dan boleh mengancam nyawa.

    • Bagaimana seseorang itu dijangkiti?

    Sifilis disebarkan melalui hubungan langsung dengan pesakit sifilis. Ulser/kudis sifilis berlaku terutamanya pada kawasan alat kelamin, faraj, dubur, atau di dalam rektum. Ulser juga boleh berlaku pada bibir dan di dalam mulut dan penyebaran berlaku semasa melakukan hubungan seks vagina, dubur atau oral .
    Wanita hamil yang dijangkiti penyakit ini boleh menyebarkan kuman sifilis kepada bayi yang dikandungnya.
    Sifilis tidak boleh merebak melalui tempat duduk tandas, tombol pintu, kolam renang, tab mandi, pakaian dikongsi, atau perkakas makan.

    • Apakah tanda-tanda dan gejala di kalangan orang dewasa?

    Sifilis berlaku dalam 4 peringkat:
    Peringkat 1: Peringkat rendah (Primary)
    Satu atau lebih ulser/kudis akan kelihatan di zakar, labia (bibir faraj), dubur dan kadang-kadang pada mulut dan bibir. Ulser ini dipanggil ‘chancre’ (klik untuk imej chancre – amaran: visual sensitif) dan akan hilang selepas beberapa minggu.
    Permulaan gejala peringkat pertama terjadi sekitar 10 hingga 90 hari (purata 21 hari) setelah dijangkiti kuman sifilis. Chancre biasanya bulat, keras, kecil, dan tidak menyakitkan. Ia muncul di tempat di mana sifilis memasuki badan. Chancre bertahan selama 3 hingga 6 minggu, dan akan sembuh tanpa rawatan. Walau bagaimanapun, jika rawatan tidak diberikan, jangkitan akan beralih ke peringkat 2 (secondary).
    Peringkat 2: Peringkat sekunder (Secondary)
    Peringkat ini biasanya bermula dengan timbulnya ruam pada satu atau lebih bahagian badan. Ruam ini biasanya tidak akan menyebabkan kegatalan dan akan keluar ketika chancre /ulser sifilis sedang sembuh atau beberapa minggu selepas chancre telah sembuh. Ciri ruam sifilis peringkat 2 adalah kelihatan kasar, merah, atau tompok-tompok coklat kemerahan di kedua-dua tapak tangan dan bahagian tapak kaki. Walau bagaimanapun, ruam mungkin tampil berbeza – nipis, tidak jelas dan berlaku pada bahagian badan yang lain, menyerupai ruam biasa sehingga ianya tidak disedari sebagai ruam sifilis.
    Selain ruam, antara gejala sifilis peringkat 2 yang lain termasuk:
    • demam
    •bengkak kelenjar limfa
    •sakit tekak
    •keguguran rambut
    •sakit kepala
    •hilang berat badan
    •sakit otot dan keletihan
    Pada peringkat ini, sifilis adalah sangat mudah berjangkit dan boleh menjangkiti pasangan dengan mudah melalui hubungan seks.
    Rawatan boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang peringkat 1 dan 2 dan ianya boleh sembuh. Tanpa rawatan, tanda-tanda dan gejala sifilis peringkat 2 mungkin hilang selepas beberapa minggu. Nanum jika rawatan tidak diberikan, jangkitan akan kembali dan beralih ke peringkat 3.
    Peringkat 3: Peringkat pendam/sembunyi
    Sifilis peringkat 3 adalah terpendam (tersembunyi) dan peringkat ini bermula apabila gejala peringkat 1 dan 2 telah hilang. Tanpa rawatan, pesakit sifilis akan terus mempunyai sifilis walaupun tiada tanda-tanda atau gejala; jangkitan adalah kekal di dalam badan. Peringkat pendam ini boleh bertahan selama bertahun-tahun, kadangkala sehingga 20 tahun sebelum beralih ke peringkat 4 iaitu peringkat lewat/akhir.
    Peringkat 4: Peringkat lewat / akhir
    Sifilis Peringkat 4 terjadi pada kira-kira 15% daripada mereka yang pernah dijangkiti sifilis yang tidak mendapatkan rawatan. Peringkat ini boleh muncul 10-20 tahun selepas jangkitan pertama diperolehi.
    Di peringkat akhir sifilis, penyakit ini kemudiannya merosakkan organ-organ dalaman, termasuk otak, saraf, mata, jantung, saluran darah, hati, tulang dan sendi. Tanda dan gejala peringkat lewat/akhir sifilis termasuk kesukaran menyelaras pergerakan otot, lumpuh, kebas, kabur penglihatan dan buta, dan juga demensia (nyanyuk/hilang akal). Kerosakan ini boleh menjadi cukup serius sehingga menyebabkan kematian.

    Bakteria sifilis boleh menjangkiti bayi ketika di dalam kandungan. Bergantung kepada tempoh berapa lama wanita hamil tersebut telah dijangkiti kuman sifilis, dia mungkin berisiko tinggi untuk mengalami stillbirth (bayi yang lahir mati dalam kandungan) atau melahirkan bayi yang meninggal dunia sejurus selepas kelahiran. Bayi yang dijangkiti kuman sifilis mungkin juga dilahirkan tanpa ada apa-apa tanda atau gejala penyakit. Walau bagaimanapun, jika tidak dirawat dengan segera, bayi tersebut mungkin akan mengalami masalah serius dalam masa beberapa minggu. Bayi yang tidak dirawat mungkin lambat berkembang (perkembangan yang perlahan), sawan, atau mati.

    • Bagaimana sifilis dikesan?

    Sesetengah doktor/pakar perubatan boleh mengesahkan dan mengesan sifilis dengan memeriksa spesimen yang diambil dari chancre (ulser/lepuh/kudis sifilis) menggunakan mikroskop khas yang dipanggil mikroskop medan-gelap. Jika bakteria sifilis hadir dalam spesimen, ianya dapat dilihat melalui mikroskop tersebut.
    Ujian darah juga boleh menentukan sama ada seseorang mempunyai sifilis. Sejurus selepas jangkitan berlaku, badan akan menghasilkan antibodi sifilis yang boleh dikesan oleh ujian darah. Ujian darah adalah tepat, selamat dan murah. Selepas penyakit telah berjaya dirawat, tahap rendah antibodi sifilis mungkin akan kekal di dalam darah untuk beberapa bulan atau tahun. Oleh kerana sifilis yang tidak dirawat pada wanita hamil boleh menjangkiti dan mungkin membunuh bayi yang dikandung, setiap wanita hamil perlu menjalani ujian darah untuk sifilis.

    • Apakah hubungan antara sifilis dan HIV?

    Ulser/kudis di kemaluan (chancres) disebabkan oleh sifilis, memudahkan pemindahan kuman HIV secara seksual. Apabila seseorang itu mempunyai sifilis, risiko untuk mendapat jangkitan HIV akan meningkat sehingga 5 kali ganda jika dia terdedah kepada virus itu. Ini kerana, ulser yang disebabkan oleh STD seperti sifilis, menyebabkan kudis, luka, atau rekahan pada kulit, di mana luka ini boleh berdarah dengan mudah. Dan apabila bersentuhan dengan mukosa mulut, lendiran faraj dan dubur ketika melakukan hubungan seks, ini akan meningkatkan risiko untuk dijangkiti HIV, jika terdedah kepada virus itu.

    • Apakah rawatan untuk siflis?

    Sifilis mudah dirawat dan disembuhkan jika ia dikesan di peringkat awal. Satu suntikan penisilin dan antibiotik, akan menyembuhkan seseorang yang dijangkiti kuman sifilis kurang daripada setahun. Dos tambahan diperlukan untuk merawat penghidap sifilis yang dijangkiti lebih daripada satu tahun. Tiada petua, rawatan traditional atau ubat di farmasi (over-the-counter) yang boleh menyembuhkan sifilis. Rawatan yang diberikan oleh doktor anda akan membunuh bakteria sifilis dan mencegah kerosakan yang lebih teruk, tetapi ia tidak akan dapat membaiki kerosakan yang telah dilakukan (sekiranya ada).
    Oleh kerana rawatan yang berkesan mudah didapati, mereka yang aktif secara seksual dan terdedah kepada risiko dijankiti STD (mengamalkan seks bebas dan bertukar pasangan) digalakkan untuk menjalani pemeriksaan mengesan Sifilis dan penyakit STD yang lainnya, sebelum terlambat. Anda perlu menyatakan dengan jelas kepada doktor anda untuk melakukan pemeriksaan Sifilis / STD.

    Mereka yang sedang menerima rawatan sifilis mesti menahan diri daripada melakukan hubungan seks dengan pasangannya sehingga kudis sifilis telah sembuh sepenuhnya. Pesakit juga perlu bertanggungjawab untuk memberitahu pasangan seks mereka supaya mereka juga boleh diuji dan menerima rawatan jika perlu.

    • Apakah Sifilis akan berulang?

    Jika seseorang itu pernah menghidap sifilis dan telah sembuh, ianya tidak melindungi seseorang itu daripada dijangkiti semula. Hanya ujian makmal boleh mengesahkan sama ada seseorang itu memhidapi sifilis. Oleh kerana ulser/kudis sifilis boleh tersembunyi di dalam faraj, dubur atau mulut, ianya mungkin tidak jelas bahawa pasangan seks menghidapi sifilis. Sila berjumpa doktor anda untuk memastikan adakah anda perlu diuji semula bagi mengesan sifilis selepas menerima rawatan.

    • Bagaimana sifilis boleh dicegah?

    Cara terbaik untuk mengelakkan penyebaran penyakit kelamin, termasuk sifilis, adalah menahan diri dari hubungan seksual atau berada dalam hubungan yang saling monogami dengan pasangan yang telah diuji dan disahkan tidak dijangkiti.
    Mengelakkan penggunaan alkohol dan dadah juga boleh membantu mencegah penyebaran sifilis kerana aktiviti-aktiviti ini boleh membawa kepada kelakuan seksual yang berisiko. Adalah penting bagi setiap pasangan seks untuk bercakap/memaklumkan antara satu sama lain mengenai status kesihatan seksual mereka dan sejarah STD lain supaya tindakan pencegahan dapat diambil.
    Penyakit ulser alat kelamin seperti sifilis, boleh berlaku di kedua-dua kawasan kemaluan lelaki dan perempuan yang dilindungi oleh kondom, serta di kawasan yang tidak dilindungi. Penggunaan kondom yang betul dan konsisten hanya boleh mengurangkan risiko sifilis, serta herpes kemaluan apabila kawasan yang dijangkiti itu dilindungi, dan bukan langkah pencegahan 100%. Kondom yang dilincirkan dengan spermisid juga tidak akan membantu dalam mengelakkan penyebaran dan bukan pencegahan untuk STD atau HIV.
    Penyebaran STD termasuk sifilis tidak boleh dielakkan dengan membasuh kemaluan, membuang air kecil, atau douching selepas seks. Sekiranya terdapat lelehan/lendiran /keputihan luarbiasa, sakit, atau ruam, khususnya di kawasan pangkal paha, anda harus berhenti dari melakukan hubungan seks dan berjumpalah doktor dengan segera

    Credit..

    Advertisements

    Simptom Pra-Monopause ~ GLA Boleh Membantu Meringankan Masalah Anda :)

    Jika anda tercari-cari suplemen untuk membantu anda menghadapi masalah berkaitan hormon wanita seperti simptom monopause ini, anda boleh mencuba GLA Complex yang mengandungi Gamma-Linolenic Acid dan Omega-6.

    Ia berperanan membantu masalah seperti:
    * sindrom pra-haid (PMS)
    * simptom pra-monopause
    * ketidaksuburan
    * haid tidak teratur
    * masalah ovarian cyst
    * fibroid.

    Hari ini saya nak berkongsi testimoni Pn. Haizu, awal 50-an yang telah 2 bulan menggunakan GLA Complex. Beliau merupakan seorang yang bekerjaya dan merupakan salah seorang pemimpin utama di pejabat :

    “*Saya sangat gembira bila kawan sepejabat mula perasan perubahan kepada mood dan tumpuan saya yang lebih baik di pejabat. Memang saya akui sebelum ni saya cepat melenting dan susah untuk fokus di pejabat. Masalah ini mengganggu prestasi saya hingga menyebabkan saya dipandang sinis oleh kakitangan bawahan.

    Saya juga mempunyai masalah haid yang banyak dan tidak teratur akibat fibroid. Sejak 2 bulan mengamalkan GLA Complex, saya tidak lagi mengalami pendarahan yang banyak dan yang pasti, perut saya yang buncit akibat fibroid telah berkurangan.

    Paling menggembirakan, suami menegur kulit muka saya semakin baik. Jeragat telah pudar dan garis-garis kedutan di dahi sedikit berkurangan”

    * kenyataan ini adalah pengakuan pengguna, kesan produk adalah berbeza ke atas individu

    credit

    Saya adalah pengedar sah Shaklee anda. Saya membuat penghantaran ke seluruh Malaysia, Brunei, Singapura dan Indonesia. Konsultasi disertakan untuk mereka yang mendapatkan produk dari saya sahaja.

    * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

     
    Berminat boleh hubungi saya menerusi:-



    Hubungi saya menerusi:

    shaklee onlinehasheena73@gmail.com
                         SMS order shaklee 012-8844580
                                                     borang order shakleeIsi Borang

    Setiap pembelian akan mendapat konsultansi percuma dari saya…

    Produk Kebersihan dan Wanita

    Pasti semua kita suka kepada kebersihan! Sudah tentu semua para wanita nak jaga kebersihan terutama di dalam rumah. Untuk membersih pastinya kita akan menggunakan sebarang bahan pencuci yang ada di pasaran. Tapi pernahkah ibu-ibu dan wanita di luar sana perihatin dan ambil tahu tentang bahan-bahan pencuci yang digunakan, adakah ia merbahayakan diri dan merosakkan alam…ramai antara kita tak kisah mengenai toksik, kimia dan pencemaran hasil dari bahan -bahan yang kita gunakan..betul tak?

    Tahukan anda hampir kesemua bahan pencuci yang anda gunakan mempunyai bahan kimia …ia boleh masuk ke badan kita melalui 3 cara…melalui kulit(sentuhan), melalui udara(bau/penafasan), melalui makanan dan minuman(pencuci pinggan mangkuk).

    DAPATKAN . . . .

    Basic H Organic Super Cleaning Concentrate



    Pencuci Basic H ini memberi kuasa pembersihan yang lebih selamat, berkesan dan jimat sesuai digunakan bagi menangani seribu macam jenis kotoran rumah yang boleh digunakan pada bila-bila masa.

    Dish Wash Liquid Concentrate






    Pekatan Cecair Pencuci Pinggan Mangkuk yang berbau
    harum ini bukan sahaja lembut pada tangan malah juga pada bumi kita.
    Hanya dengan beberapa titis boleh membersihkan
    pinggan mangkuk yang berlonggok setiap kali
    selepas makan.

    Fresh Laundry Concentrate

    Serbuk pencuci kai ini tidak mengandungi fosfat,
    borat dan nitrat,tanpa bahan pewarna, ramuan
    semulajadi yang mesra alam, berkepekatan
    tinggi dan sesuai digunakan untuk semua jenis fabrik.

    Soft Fabric Concentrate



    Pekatan pelembut kain ini berbau harum, jauh lebih
    berkesan daripada produk lain dalam mengelakkan pakaian daripada berkedut
    atau melekat pada badan akibat kesan statik.









    Get Clean – Menawarkan pilihan pencuci yang tidak bertoksik dan berasaskan bahan semula jadi yang SELAMAT, HANDAL, BERASASKAN SUMBER SEMULA JADI dan BIJAK. Anda tidak sepatutnya membuat pilihan samada mendapatkan kebersihan rumah atau menyelamatkan alam. Apabila anda menggunakan GET CLEAN, anda bukan melakukan aktiviti mencuci sahaja tetapi anda menjadikan persekitaran rumah anda lebih bersih dan keluarga lebih sihat.Tambahan lagi anda menyumbang kepada persekitaran dan bumi yang sihat untuk sama-sama didiami.


    Hubungi saya menerusi:

    shaklee online hasheena73@gmail.com
                           SMS order shaklee 012-8844580
                                                           borang order shakleeIsi Borang

    Setiap pembelian akan mendapat konsultansi percuma dari saya…

    credit
     
    
     

    Kesihatan Kanak-Kanak | Anak Kurang Selera Makan?

    Credit dari Mommy Lyna

    Sebagai ibu pastinya risau bila anak tiada selera makan. Lebih-lebih lagi anak yang sedang membesar dan mengalami pertumbuhan berat badan yang tidak memberangsangkan.

    Sebenarnya bukan dari segi berat badan saja yang ibu kena risaukan, yang lebih penting ialah perkembangan tubuhnya secara holistik, termasuklah kecekapan-kecekapan seperti refleks, berfikir, bercakap, bersosial dan sebagainya.

    Apakah yang menyebabkan anak tiada selera makan?
    Menurut kajian, selera makan berkait dengan kekurangan beberapa vitamin dan mineral di dalam tubuh (hakikatnya, tubuh tidak dapat membina vitamin sendiri, perlu diambil dari sumber makanan). Vitamin C dan vitamin B9 (atau juga dikenali sebagai vtamin F atau asid folik). Kekurangan asid folik berkait rapat dengan selera makan yang merudum. Kekurangan zinc juga boleh menyebabkan selera makan menurun.
    tingkat selera

    Vitamin B9 atau asid folik boleh didapati dalam makanan berikut:
    asid folik

    Sumber vitamin C pula:
    vitamin c

    Manakala sumber zinc:
    zinc

    Tapi, bagaimana nak beri anak makan semua tu kalau dia pun tak selera nak makan?
    Jawapannya ada dalam canister ini, insya-Allah, sebagai usaha kita nak membantu anak-anak ni mendapatkan khasiat harian yang diperlukan.
    mealshake

    Mealshake terdiri dari multivitamin, multimineral serta protein soya yang membekalkan keperluan nutrisi harian khasnya buat kanak-kanak. Membantu meningkatkan selera makan, menguatkan imuniti tubuh, menyelesaikan masalah sembelit dan pelbagai lagi berkaitan dengan kesihatan optimum. Yang pastinya, ia dibuat dari bahan semulajadi, tiada bahan perangsang dan tiada kesan sampingan.
    Bantulah anak-anak kita dengan memberikannya nutrisi yang baik dan mencukupi untuk perkebangan optimum. Lebih-lebih lagi jika anak terbiasa dengan makanan ringan, mereka pasti kehilangan banyak peluang untuk mendapatkan makanan berkhasiat untuk tubuh mereka.
    Hubungi saya untuk mendapatkan mealshake buat anak anda. Ibu dan ayah pun boleh minum sama!

    ————————-
    Hubungi saya menerusi:

    shaklee online  hasheena73@gmail.com
                                                               SMS order shaklee 012-8844580
                                                                                                          borang order shakleeIsi Borang

    Setiap pembelian akan mendapat konsultansi percuma dari saya…

    Nak Kurus : Set Pengurusan Berat Badan Shaklee

    Wah… mengerikan… Kenyataan Menteri Kesihatan Malaysia, 60% rakyat Malaysia mengalami masalah kegemukan samada overweight atau obesiti seawal usia kanak-kanak lagi. Masalah yang paling dirisaukan, obesiti ni boleh menyebabkan risiko penyakit meningkat contohnya penyakit jantung, darah tinggi, stroke, buah pinggang dan diabetes.

    Program Diet Yo-yo

    Dalam pasaran tempatan memang banyak produk-produk diet, menunjukkan memang betullah rakyat Malaysia ni ramai yang perlu kuruskan badan. Biasanya kitaran diet untuk kuruskan badan adalah begini :

    Muak dan serik dengan program diet? Kenapa banyak program diet gagal?

    Memang ada sesetengah program diet di pasaran yang boleh menurunkan berat badan dengan cepat atau dengan kehilangan berkilo-kilo banyaknya. Tapi selalu jugak berlaku, berat badan naik kembali selepas satu-satu tempoh. Diet ni dipanggil diet yo-yo, yang berlaku bila kita gagal melepasi tahap pembakaran lemak yang sihat. Macam mana tu?

    1. Bila berdiet, kalori badan dikurangkan
    2. Sistem badan akan dapat signal ‘kebuluran’
    3. Sebagai tindak balas pada signal tu, badan akan set mod ‘survival’
    4. Dalam mod ‘survival’, tenaga dijimatkan dengan melambatkan proses metabolisma badan
    5. Badan akan cuba mengekalkan lemak yang ada selagi boleh.
    6. Oleh kerana badan perlukan tenaga, bukan sahaja lemak dibakar. Otot juga dibakar.
    7. Bila otot terbakar tanpa dibina semula, kadar metabolisma akan bertambah lambat.
    8. Pada masa ini lah kita biasanya boleh gagal kerana badan akan berasa letih, lapar dan teringin nak makan macam-macam
    9. Jika kita kembali pada tabiat pemakanan lama, berat badan akan bertambah semula. Lebih mengecewakan, berat bertambah disebabkan tambahan lemak, bukan otot.

    Kelebihan program pengurusan berat badan (slimming) Shaklee

    Program Kurus @ Set Slimming (weight management) Shaklee adalah istimewa dan unik kerana :

    • dibuat untuk memecah kitaran (break cycle) diet biasa
    • membakar lemak yang tak diperlukan (berlebihan)
    • diformulasi dengan Leucine – asid amino yang membantu mengekalkan otot ketika proses pembakaran lemak. Apabila otot dikekalkan, kadar metabolisma tidak menurun – proses pembakaran lemak lebih berkesan
    • Tidak mengandungi sebarang perasa, pewarna tiruan atau pengawet
    • Dijamin 100% semulajadi, menggunakan bahan-bahan semulajadi tanpa penggunaan unsur sintetik
    • Telah diiuji secara klinikal

    Secara asasnya, set slimming untuk program pengurusan badan terdiri dari :

    semasa proses penurunan berat badan.

  • Cinch® Energy Tea Mix : gabungan teh putih, merah dan hijau yang enak dan sesuai menggantikan minuman harian yang berkafein, kendungan gula tinggi atau berkarbonat. Cara selamat untuk meningkatkan tenaga ‘energy booster’ semasa proses penurunan berat badan.
  • Lecithin : diekstrak soya tanpa penggunaan bahan pewarna, pemanis atau pengawet. Membantu proses memecahkan lemak dalam tubuh.
  • Herblax : kombinasi dari tumbuhan herba yang terkenal secara tradisional membantu masalah tidak hadam dan pergerakan usus yang tidak sihat. Bahan serat (fiber) penting untuk membantu pengeluaran lemak yang telah dipecahkan.

  • Selain di atas, program slimming Shaklee juga ada beberapa Cinch Shake Mix :
    didatangkan dalam perasa coklat, vanilla dan café latte. Protein soya membantu rasa kenyang serta mengandungi Leucine™ untuk membantu mengekalkan otot pilihan bersesuaian dengan bajet dan keadaan anda. Hubungi saya untuk keterangan lanjut.. 😀

      Cara hubungi saya di:-

    Hubungi saya menerusi:

    shaklee onlinehasheena73@gmail.com

                                                           SMS order shaklee 012-8844580
                                                                                                 borang order shaklee Isi Borang

    Credit…..

    Baby/Child Portable Car Seat (YELLOW GRID)

    SILA BUAT PILIHAN DI BAHAGIAN DELIVERY SEPERTI BERIKUT :-
    PLEASE CHOOSE DELIVERY COST AS FOLLOWS :-


    4)PortableCarSeat-WM(Poslaju) – RM10.00
    5)PortableCarSeat-EM(Poslaju) – RM15.00

    RM89.00

    Description :


    1. For 6m-4 years old baby, 0-9/9-18kgs approx
    2. Five-point safe belt harness system
    3. New security buckle design, easy for operation
    4. A “one pull” belt-conditioning system.
    5. Thicker head protection.
    6. Comfortable,breathable and environmental-protection fabric, more at ease
    7. All removable and washable fabric cover, easy installation
    8. 3 kinds of safe belts regulation Combination, 4 levels of angle adjustment, can sit or lie
    10. Thick head, shoulder and hip pads, more comfortable.
    11. Simple way of installation and use.

    Interested can call me at 0128844580, email me at hasheena73@gmail.com or fill in the form in th blog.

    Baby/Child Portable Car Seat (PURPLE GRID)

    SILA BUAT PILIHAN DI BAHAGIAN DELIVERY SEPERTI BERIKUT :-
    PLEASE CHOOSE DELIVERY COST AS FOLLOWS :-


    4)PortableCarSeat-WM(Poslaju) – RM10.00
    5)PortableCarSeat-EM(Poslaju) – RM15.00

    RM89.00

    Description :


    1. For 6m-4 years old baby, 0-9/9-18kgs approx
    2. Five-point safe belt harness system
    3. New security buckle design, easy for operation
    4. A “one pull” belt-conditioning system.
    5. Thicker head protection.
    6. Comfortable,breathable and environmental-protection fabric, more at ease
    7. All removable and washable fabric cover, easy installation
    8. 3 kinds of safe belts regulation Combination, 4 levels of angle adjustment, can sit or lie
    10. Thick head, shoulder and hip pads, more comfortable.
    11. Simple way of installation and use.

    Interested can call me at 012884458, email me at hasheena73@gmail.com or fill in the form.