Bagaimana Susu Terhasil?

Pernah tak persoalan ni bermain di fikiran anda? Pernah tak tertanya-tanya macamana ia terjadi? Kalau pernah..sama la dengan saya. Besar sungguh kuasa Allah yang menjadikan susu ibu ini ye..Subhanallah! Secara sains macamana ia terhasil ye? Cari punya cari..saya jumpa jawapannya.. Berikut adalah jawapan yang saya jumpa dan saya nak share dengan anda semua.. Semoga dengan mengetahui bagaimana susu ibu terhasil, mummies akan lebih menghargai betapa bagusnya baby kerap menyusu..dan betapa perlunya menyusu dengan kerap.

The process starts during pregnancy

If you’re pregnant, you’ve probably noticed a metamorphosis in your bra cups. Those physical changes — tender, swollen breasts, and darkened nipples and areolas (the circle of skin surrounding your nipple) — may be one of your earliest clues that you’ve conceived. Experts believe the color change of the areola may also be a helpful aid to breastfeeding. It’s nature’s way of providing a visual guide that helps newborns nurse successfully (hey, dinner’s over here!). Another pregnancy signal: the appearance of tiny bumps around your areola called the glands of Montgomery (named after the British obstetrician who first described them), which also play a role in breastfeeding. These bumps produce an oily substance that cleanses, lubricates, and protects the nipple from infection during nursing.

What’s going on inside your breasts

Perhaps even more remarkable than this visible transformation is the extensive changes taking place inside your breasts. Your developing placenta stimulates the release of estrogen and progesterone, which in turn stimulate the complex biological system that makes lactation possible.

Before pregnancy, a combination of supportive tissue, milk glands, and protective fat makes up a large portion of your breasts. (The amount of fatty tissue varies among women, which is why breasts come in such a variety of sizes and shapes.) In fact, your newly tender, swollen breasts have been preparing for your pregnancy since you were a 6-week-old embryo in your own mother’s womb. By the time you were born, your main milk ducts — a network of canals that transport milk through your breasts — had already formed. Your mammary glands stayed quiet until puberty, when a flood of the female hormone estrogen caused them to grow and swell. During pregnancy, those glands shift into high gear.

By the time your baby is born, glandular tissue has replaced most of the fat cells and accounts for your bigger-than-ever breasts. Each one may get as much as 1½ pounds heavier!

Nestled amid the fat cells and glandular tissue is an intricate network of channels or canals called milk ducts. Pregnancy hormones cause the milk ducts to increase in number and size; the ducts then branch off into smaller canals near the chest wall called ductules. At the end of each one is a cluster of small, grapelike sacs called alveoli. A cluster of alveoli is called a lobule; a cluster of lobules is called a lobe. Each breast contains between 15 and 20 lobes, with one milk duct for every lobe.

Milk is produced inside the alveoli, which are surrounded by tiny muscles that squeeze the glands and push milk out into the ductules. Those ductules lead to a bigger duct that widens into a milk pool or milk sinus directly beneath the areola. Milk pools act as reservoirs that hold milk until your baby suckles it through tiny openings in your nipple. (You can think of the 15 or 20 milk ducts as individual straws that all end at the tip of your nipple and deliver milk into your baby’s mouth.) Your milk duct system becomes fully developed sometime during your second trimester, so you can nurse your baby even if he arrives prematurely.

Production heats up after the baby is born

Milk production and prolactin

You’ll begin full-scale milk production within 72 hours of delivering your baby. Scientifically speaking, this period is called lactogenesis. Once you expel your hormone-producing placenta, the estrogen and progesterone levels in your body suddenly drop. At the same time, the level of the hormone prolactin rises. This pituitary gland hormone signals your body to make lots of milk to nourish your baby. Laboratory studies also show that prolactin may make you feel more “motherly,” which is why some experts call it the mothering hormone.

As your body readies itself for lactation, it pumps extra blood into the alveoli, making your breasts firm and full. Swollen blood vessels, combined with an abundance of milk, may make your breasts temporarily painful and engorged, but nursing frequently in the first few days will help relieve any discomfort.

First comes colostrum

During the early days of breastfeeding, your baby will enjoy a creamy, high-protein, low-fat substance called colostrum. You may have leaked a few drops of this thick, yellowish substance during the final weeks of your pregnancy (some women have this happen during their second trimester). This “first milk” is produced as the cells in the center of the alveoli dissolve and flow through the milk ducts and out the nipple. The precious, easily digestible liquid is chock-full of disease-fighting antibodies called immunoglobulins that strengthen your baby’s immune system.

How milk flows from you to your baby

For your baby to enjoy your milk, it must be “let down” or released from the internal alveoli. Here’s how it happens: As your baby sucks your nipple, he stimulates the pituitary gland to release oxytocin — as well as prolactin — into your bloodstream. When it reaches your breast, oxytocin causes the tiny muscles around the milk-filled alveoli to contract and squeeze. The nourishing liquid is emptied into the ducts, which transport it to the milk pools just below the areola. When he suckles, your nursing infant presses the milk from the pools into his mouth.

During the first days of nursing, you may feel some cramps in your abdomen as your baby sucks. This usually mild discomfort signals the release of oxytocin, which helps shrink your uterus back to its pre-pregnancy size. (This same hormone caused your uterus to contract during labor.) Another signal: You may feel calm, satisfied, and joyful as you nurse. No wonder some people call oxytocin the hormone of love!

During the first days of nursing, you may feel some cramps in your abdomen as your baby sucks. This usually mild discomfort signals the release of oxytocin, which helps shrink your uterus back to its pre-pregnancy size. (This same hormone caused your uterus to contract during labor.) Another signal: You may feel calm, satisfied, and joyful as you nurse. No wonder some people call oxytocin the hormone of love!

As your milk flow increases, you may also feel some tingling, stinging, burning, or prickling in your breasts. Your milk may drip or even spray during letdown. Many women compare breastfeeding to learning how to ride a bike: It may be tricky at first, but once you — and your baby — get the hang of it, it becomes second nature.

source : http://www.babycenter.com.my/baby/breastfeeding/makingbreastmilk/

How much milk is needed?

Ongoing, long-term milk production depends mostly on milk removal. The more often milk is removed and the more completely it is removed, the more milk the breasts make. The opposite is also true. When milk is removed less often or an insufficient amount is removed, the breasts get the signal to slow milk production and make less. Milk removal occurs when a baby effectively breastfeeds.

Effective breastfeeding requires effective sucking by the baby so that enough milk is transferred from the breast into the baby’s mouth where it is swallowed. To suck effectively, a baby must latch deeply onto the breast and use the structures in his/her mouth to create intermittent (periodic) suction and also compress the milk sinuses (enlarged area of milk ducts) lying beneath the areola – the area about 1½ to 2 inches behind the nipple tip. Proper sucking signals the mother’s body to release the hormone oxytocin, which results in a greater transfer of milk with the milk-ejection reflex (MER), or milk “let down.”

If a baby is not breastfeeding effectively, milk transfer also can be accomplished through milk expression techniques. When using manual expression, a mother compresses the milk sinuses by hand to remove milk. Breast pumps remove milk by creating suction, and a few also have features that compress milk sinuses to some degree. Generally, the milk-ejection reflex is triggered during milk expression sessions, especially if frequent and regular sessions occur.

Source : http://childrensnyp.org/mschony/P02866.html

Kesimpulannya
1) Susuilah baby anda dengan kerap. Lagi banyak susu keluar daripada breast, lagi banyak susu akan dihasilkan!

2) Pastikan baby hisap dengan cara yang betul. Perlekapan mulut baby yang betul di aerola akan memberi isyarat kepada badan ibu untuk merembeskan hormon oksitosin.

3) 2 hormon penting semasa breastfeeding adalah prolaktin dan juga oksitosin. (bleh rujuk artikel yang pernah saya post : Hormon-hormon semasa kehamilan di bawah label kehamilan)
“Hormon oksitosin dibebaskan sebagai tindak balas terhadap penarikan serviks atau rangsangan kepada puting buah dada. Ia mengakibatkan pengecutan uterus supaya kelahiran berlaku dengan cepat. Ia juga merangsang kelenjar-kelenjar susu untuk menghasilkan susu. Paras progesteron yang tinggi akan menghalang kesan oksitosin. Hanya apabila paras progesteron menurun disaat kelahiran, barulah kesan hormon ini dapat dirasai”

“Hormon prolaktin dihasilkan oleh buah pinggang bayi dan pengeluarannya berkurangan kira-kira satu minggu selepas kelahiran. Paras itu kekal tinggi dalam darah ibu untuk kira-kira 2 minggu selepas kelahiran. Prolaktin adalah penting untuk pengawalan metabolisme ibu semasa kehamilan dan membantu dalam rangsangan pertumbuhan sel sistem imun. Ia membantu buah dada dalam persediaan untuk penyusuan dan menggalakkan pertumbuhan bayi”

4) Dalam breast kita ni ada tisu-tisu yang lembut..so jangan la ganas sangat semasa memerah susu ye..takut tisu bleh rosak..takde spare part jual kat kedai..

Credit dari Mamirasya

Internet TV

Internet tv is a simple program, easy to use because it is very elementary, consists of a large amount of open channels from all the world which you can select by country, topic or the most popular channels, in fact this is a program of training and very useful entertainment in the home or Office, that can be informed of the events that happen throughout the world via the internet, from anywhere. I recommend this program for all because their cost is quite reasonable and has an option to take care of that minors see so is something pretty sure nothing heavy, the video quality is acceptable but could be improved. I hope to assist this information to choose a great alternative of entertainment and information my name is Xavier Montero thanks

http://hasheenabeevi.mastercomputertools.com/stores/hasheenabeevi/250917pgabout.html

Susu Botol dan Susu Ibu


Credit dari Rosmaliana Aida Mohd Adnan @hmetro.com.my

PENGGUNAAN botol dan puting susu perkara biasa di kalangan ibu bagi menggantikan susu ibu untuk memastikan bayi mereka mendapat khasiat mencukupi untuk tumbesaran terutama apabila berada di tempat asuhan kanak-kanak.

Namun, tahukah anda penggunaan botol susu dan puting susu boleh memberi kesan jangka panjang kepada bayi.

Keadaan itu disebabkan teknik penyusuan berbeza kerana apabila bayi menyusu badan, lidah dan rahangnya perlu bergerak seiring dengan lidahnya yang perlu berada di bawah areola iaitu kawasan berpigmen (coklat) di sekeliling puting payudara dan menekannya ke lelangit.

Keadaan itu menyebabkan tisu di bahagian berkenaan mengalami tekanan dan memanjang mengikut corak hisapan penyusuan bayi terbabit

Kemudian, bayi akan menjatuhkan bahagian belakang lidahnya untuk membentuk alur bagi membolehkan susu me�ngalir dari puting ke tekaknya.

innity_country = “MY”; innity_client = “72”; innity_zone = “604”; innity_channel = “”; innity_keyword = “”;

Dia akan berhenti seketika untuk menelan susu sebelum mengambil nafas manakala bibirnya akan tetap berada di kawasan sekeliling payudara dan membentuk keadaan yang rapat dan ketat dalam mulutnya.

Pakar Pediatrik dan Penasihat Penyusuan, Dr Balkees Abdul Majeed berkata, keadaan berbeza apabila bayi menggunakan botol.

Katanya, susu akan terpancut keluar dengan laju dan anda boleh menyedarinya apabila susu menitis jika anda memegang botol secara terbalik.

Menurutnya, untuk memastikan bayi tidak tercekik, secara automatik dia akan mengang�kat lidahnya dan menggunakannya sebagai penahan aliran susu terbabit.

“Sepanjang proses menyusu, bayi hanya perlu menekan puting getah yang keras tanpa menggunakan rahangnya untuk menghisap susu.

“Tidak seperti penyusuan susu ibu iaitu bayi perlu berusaha untuk mengeluarkan susu kerana mungkin aliran susu akan banyak pada peringkat awal dan menjadi semakin perlahan. Ini menyebabkan bayi perlu mengulangi proses hisapan berkenaan dengan lebih kuat,” katanya.

Dr Balkees berkata, kaedah penyusuan susu ibu menyebab�kan bayi kurang cenderung menjadi gemuk berbanding bayi menggunakan botol susu kerana mereka mengawal pengambilan susu sendiri de�ngan cara tempoh serta corak meminum susu yang lama dan bersungguh-sungguh.

“Bayi yang minum menggunakan botol susu biasanya akan menghabiskan susu mereka bukan disebabkan rasa lapar tetapi disebabkan gemar menghisap kerana proses mendapatkan susu lebih mudah.

“Disebabkan perbezaan kaedah susuan ini ia mewujudkan permasalahan terutama pada awal minggu kelahiran apabila bayi cuba memahirkan diri dengan teknik menghisap susu yang berbeza,” katanya.

Katanya, pada peringkat awal penyusuan, bayi juga boleh terkeliru dengan penggunaan puting berkenaan sama ada ia diperkenalkan secara khusus ataupun tidak kerana teknik penyusuan susu ibu memiliki faktor pembelajaran yang tinggi walaupun ada kalanya terdapat bayi yang dilahirkan seolah-olah mengetahui dengan tepat apa yang perlu dilakukan mereka untuk makan (minum susu).

Di samping itu, sesetengah ibu yang memberikan puting pada anak untuk dihisap, mendapati penghasilan susu badan mereka sedikit. Ini disebabkan badan mereka tidak mendapat rangsangan secukupnya untuk menghasil�kan susu untuk si kecil.

Jika bayi terjaga daripada tidur dan membuat gerakan atau bunyi-bunyian dengan mulut ataupun menghisap genggaman tangannya, ia menunjukkan bayi terbabit dalam keadaan lapar dan ingin menyusu.

Adalah penting untuk ibu menyusukan bayi mereka pada awal tanda yang menunjukkan bayi mereka lapar bagi membolehkan bekalan susu yang baik boleh dihasilkan.

Dr Balkees berkata, teknik menghisap puting berkenaan memerlukan kemahiran otot yang berbeza berbanding penyusuan badan dan ia boleh menyebabkan bayi sukar mempelajari cara menghisap susu badan yang betul sekiranya mereka didedahkan dengan penggunaan bahan terbabit pada peringkat awal.

Bagaimanapun, katanya, Akademi Pediatrik Amerika (AAP) pernah mengemukakan cadangan pada 2005 me�ngesyorkan penggunaan puting pada waktu tidur bayi adalah untuk mengelakkan berlakunya Sindrom Kematian Bayi Secara Tiba-Tiba (SIDS).

Bagaimanapun, mereka memberi penekanan ia tidak seharusnya dimulakan sebelum bayi berusia satu bulan, namun cadangan yang cuba dikete�ngahkan ini menjadi kontroversi kerana ramai pakar beranggapan ia tidak disertakan dengan bukti kukuh yang menyokong kepada cadangan yang ingin dilakukan itu.

Selain itu, Dr Balkees berkata, antara kesan yang boleh dilihat kepada bayi yang menggunakan botol susu adalah mereka akan mengalami masalah pertuturan.

“Kesan penggunaan jangka lama botol susu dan puting pada gigi bagi kanak-kanak berusia bawah tiga tahun akan menyebabkan proses pertuturan mereka menjadi lambat.

“Ia akan menyebabkan banyak permasalahan kepada kanak-kanak terbabit terutama dari segi kualiti pembelajaran mereka,” katanya.

Di sebabkan itu, pemberian susu ibu adalah sumber makanan terbaik bagi bayi.
Bagaimanapun, bagi wanita yang pertama kali menjadi ibu, teknik penyusuan yang tidak betul mungkin mengurangkan motivasi untuk menyusukan bayi.

Namun ibu muda masih memberikan susu awal atau kolustrum walaupun bukan secara penyusuan terus daripada payudara. Keadaan inilah yang menyebabkan ramai cenderung menggantikan kaedah penyusuan badan dengan botol.

Dr Balkees berkata, jika keadaan ini berlaku, penggunaan cawan dianggap lebih sesuai untuk menggantikan botol dan puting bagi mengelakkan dan mengurangkan kekeliruan antara kaedah penyusuan badan dengan botol.

“Ia perlu diperkenalkan secara berperingkat seawal usia enam bulan supaya bayi tidak mengalami kejutan disebabkan peralihan itu.

“Selepas 12 hingga 18 bulan, sepatutnya ibu bapa sudah mula memastikan bayi tidak lagi bergantung kepada botol susu dan puting kerana ia boleh memberikan kesan yang kurang baik,” katanya.

Di samping itu, untuk memastikan keselesaan antara ibu dan bayi ketika memberikan susuan, bayi hendaklah diletakkan dalam posisi yang betul iaitu:

  • Kepala dan badan perlu tegak bukan membongkok.
  • Muka bayi menghadap payudara dan mencapai payudara (bayi sepatutnya mampu melihat wajah ibu bukan dada ataupun perut).
  • Kedudukan bayi dekat dengan ibu.
  • Keseluruhan badan bayi disokong sepenuhnya bukan hanya kepala dan bahu.
    Penggunaan botol boleh menyebabkan hubungan kurang baik antara ibu dan anak iaitu bayi hanya berpaut pada puting ibu saja mengakibatkan kesakitan pada puting, pengurangan pengeluaran susu badan disebabkan ketidakaktifan penyusuan serta menjadikan payudara membengkak disebabkan mastitis (penyakit radang (bengkak) susu).

    Set Breastfeeding Shaklee Tak Tambah Susu Pun? Apa Nak Buat?

     Jadi, apa perlu buat di samping mengambil set breastfeeding Shaklee untuk tambah susu?
    1. Minum 3L air sehari —> jika mengambil natural supplement, kena minum air banyak. Itu adalah rule dia, kalau tidak, anda akan hadapi healing crisis.
    2. Pam 3 jam sekali (paling kurang). Buat power pumping jika perlu.
    3. Niat ikhlas, doa dan tawakal pada Allah —> kadang2 ada orang tak sabar. Ambil Set tambah susu Shaklee dengan tujuan semata2 nak tambah susu cepat2, kemudian tertekan bila tak jadi. Ingatlah rezeki datangnya dari Dia, kita cuma berusaha dan niatkan untuk mengatasi masalah kita…
    Saya tak nafikan, ramai yang mengambil set breastfeeding ni tapi tak merasai apa2 perubahan. Kenapa?
    1. Tidak merujuk kepada pengedar yang sah. Supplement yang bagus ialah yang mana pengedarnya mampu memberi penerangan secara saintifik tentang produk itu, bukan nak meniaga semata2. Tapi ramai orang kita anggap “Jangan dengar kata2 yang jual vitamin tu, minta pendapat orang lain”. Which is not true. Melainkan orang tu memang tak tahu apa2 tentang vitamin, cuma tahu jual saja.
    2. Tidak sabar. Nak cepat sangat tengok perubahan dan tak boleh terima bila lambat. Harus ingat, natural supplement tidak mengandungi perangsang/dadah/steroid. Ia bertindak mengikut keadaan tubuh kita. Kalau tubuh kita banyak sel rosak, maka lambatlah.
    3. Berniat tak baik. Untuk mengatasi masalah, misalnya berubat.. niat kita perlulah lurus dan ikhlas menyelesaikan masalah kita. Berharaplah kepada Allah SWT, semoga dengan usaha kita Dia memberi kejayaan.
    4. Tidak tahu fungsi vitamin. Ramai ibu menyusu yang mencari milk booster semata2 nak tambah susu, tanpa mengambil kira apa yang ada dalam bahan tersebut. Misalnya pengambilan pil-pil hormon disenaraikan sebagai salah satu cara tambah susu ibu, which is strongly not recommended, unless keadaan2 tertentu. Ramai yang cuma nak “Pil yang boleh tambah susu aje” tanpa menyedari kepentingan vitamin2 lain.
    5. Tidak mengamalkan 3 cara di atas. Ambil set tambah susu, tapi tak minum air, tak pam… Sampai bila2 pun susu takkan datang, entah2 diri sendiri yang demam bahana healing crisis (akibat tak cukup air).
    Apa yang perlu anda buat?
    1. Bersabarlah. Setiap perkara yang elok tu memang makan masa. Kita memerlukan masa 2-3 tahun untuk siapkan sebuah bangunan, tapi satu minit dah cukup untuk memusnahkannya. Jadi, banyakkan sabar, jangan terburu2.
    2. Dapatkan nasihat dari pengedar anda. Dapatkan dulu nasihat dari pengedar anda. Pengedar kami tidak diajar untuk menjual ‘asal close sales’, tidak. Kami dilatih memberi konsultansi dan merujuk kepada Pakar Nutrisi Shaklee untuk sebarang masalah. Tidak semua doktor pro-supplement (macam susu ibu juga, tak semua doktor pro-BF).
    3. Buat checklist – Pastikan anda mengamalkan 3 benda di atas di samping checklist MUST-DO bagi ibu menyusu.
    4. Belajar tentang vitamin – Tak perlu susah2 beli buku tebal2. Ambil masa untuk baca entry2 di blog saya atau mana2 blog yagn membicarakan tentang hal yang sama. Mesti ambil tahu tentang vitamin supaya anda tahu apa yang anda makan. Jangan jadi buta, kemudian dengar pula apa kata mereka yang tidak pro vitamin.
    5. Betulkan niat. Seolah2 kita nak berubat… Perlulah niat untuk berubat, bukan untuk cari kesalahan perawat itu.
    Credit dari kak  fizafiza

    Global Promotion Alliance

    Sokongan Suami dalam menyokong penyusuan susu ibu

    Polisi Kebangsaan Penyusuan Susu Ibu menyatakan bahawa:-
    “Semua ibu digalakkan menyusu anaknya dengan susu ibu sahaja selama 4 hingga 6 bulan yang pertama dan meneruskannya sehingga anak berumur 2 tahun.

    Makanan tambahan perlu dimulakan semasa anak berumur 6 bulan keatas
    Susu ibu adalah makanan terbaik dan lengkap bagi bayi. Penyusuan susu

    ibu menjamin kesejahteraan ibu dan bayi.

    Kepentingan kandungan susu ibu:

    • Zat dan vitamin yang mencukupi mengikut keperluan bayi.
    • Mudah dihadam dan digunakan dengan berkesan.
    • Melindungi bayi daripada penyakit.
    • Zat berubah mengikut keperluan bayi.
    • Mengandungi antibodi dan bahan-bahan pelindung dari penyakit.
    • Mengandungi faktor tumbesaran.
    • Tiada pencemaran.
    • Mengandungi enzim.

    Peranan suami

    • Peranan dan penglibatan suami sangat penting dalam menyokong dan
    • meneruskan penyusuan bayi secara eksklusif.
    • Menghadiri kelas pendidikan kesihatan ante natal bersama isteri.
    • Menemani isteri di bilik bersalin untuk memberi sokongan.
    • Bantu isteri mendapat posisi penyusuan yang selesa.
    • Bantu isteri rasa relaks dan bertenang.
    • Suami perlu mengetahui kepentingan penyusuan susu ibu.
    • Membantu dalam urusan penyediaan makanan keluarga dan
    • kerja-kerja rumah.
    • Tunjukkan kasih sayang dan simpati.

    Credit dari http://www.infosihat.gov.my

    http://fast2earn.com/-72074.htm

    Shaklee Breastfeeding Set : Susu bertambah, badan lebih bertenaga!

    Salam bahagia,

    Semasa menulis, saya berada di Sandakan, Sabah. Mood Chinese New Year. Seronok berjumpa sanak saudara yang dah setahun tak berjumpa. Saya tidak mahu berceloteh panjang, almaklumlah malam CNY. Blogwalking mamafaiz.com terjumpa testimoni yang buat saya senyum. Alhamdulillah Shaklee Breastfeeding Set menceriakan dan membahagiakan lagi seorg ibu dan anak. Alhamdulillah.

    sumber asal :credit to Aula & Credit to Ayulasrah


    “……………I was introduced to the trial pack for breasfeeding mommies by my good friend Puan Nurul Aula the first day i started working. I am always fascinated in being healthy and trying out new things, so why not? It doesn’t hurt trying right? Plus i am passionate in breastfeeding and always strive to give the best to my daughter insyaAllah..

    Before Shaklee
    I used to be very exhausted and drained due to my baby constantly wakes up at night for feeding. As I mentioned before she’s quite a drinker! So i’ll wake up around 10am the earliest everyday during confinement. Apart from that, i pumped whenever i’m free to keep stocks, however the volume is standard, not too low not too high, because i am using a good pump which suits me. I ended up feeling tired and cranky at the end of the day. So i wonder, how would it be when i start working..i bet it would be worse. and i dread the thought about it!

    After Shaklee
    After 2 weeks of consuming the trial pack which includes Vitamin C, B complex, Vitalea and Alfalfa, i started to see the result. My volume of milk increases and it maintains even though i pumped 3 times a day. Even after my daughter’s Subuh feeding i would get at least 7oz and could reach to 10 oz during the morning pumping session + 5 oz each at least during session #2 and #3. My milk colour is yellower compared to the previous ones and to my friends’ due to the vitamins. Apart from that, i am very energetic during working hours and i don’t feel sleepy or fatigue. My friends are my witness hehehe. As for my daughter she’ll only wake up once for feeding or if she breastfeeds right before bedtime, she’ll sleep all the way to the morning. It’s also easier for me to put her to sleep. She’s a happy baby now! She is also developing really well but not to the extend of obesity.
    I know every baby has their own pace of development and everybody has different reactions towards vitamins. As for me alhamdulillah, Shaklee vitamins works excellent! Though i wasn’t a keen vitamins consumer, the result of consuming these vitamins makes me an avid vitamin consumer hehehehe. Thanks to Aula for introducing me to Shaklee!…

    hmmmm… anda bagaimana?… Tak salah dan tak rugi mencuba…. dah nama pun ianya Trial Pack.. jadi silalah cuba..belum cuba belum tahu..kan kan.. just nak quote kata2 hikmah ni..

    “A choice you make today is a difference you achieved tomorrow”

    Rezeki Iris this morning, alhamdulillah…


    Jadi…jom try Shaklee hari ini…

    Sumber asal: Credit to Elaila

    Anda bagaimana? Mahu mencuba vitamin Shaklee Kami menyediakan trial pack untuk 30 hari consume dengan harga serendah RM70~RM100 per set dan free delivery. Berminat hubungi saya di 012-8844580.

    http://fast2earn.com/-72074.htm

    SOKONGAN BERTERUSAN

    SOKONGAN BERTERUSAN PENYUSUAN SUSU IBU

    Menubuhkan kumpulan sokongan penyusuan susu ibu dan merujuk ibu kepada kumpulan sokongan apabila ibu keluar dari hospital merupakan Langkah ke 10 dalam Sepuluh Langkah Ke Arah Penyusuan Susu Ibu Yang Berjaya. Oleh itu, setiap hospital, klinik atau kemudahan bersalin perlu menubuhkan kumpulan sokongan penyusuan susu ibu dan merujuk ibu kepada kumpulan sokongan apabila ibu keluar dari hospital atau klinik bagi menjayakan penyusuan susu ibu.

    BAGI PERSEDIAAN IBU YANG KELUAR WAD (DISCHARGE)

    Sebelum ibu meninggalkan hospital/kemudahan bersalin, ibu perlu:

    Mampu menyusu bayi mereka Memahami kepentingan penyusuan susu ibu secara eksklusif selama 6 bulan dan meneruskan penyusuan susu ibu sehingga berumur 2 tahun dan seterusnya, di samping memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi Jika pemakanan bayi diganti, ibu mesti tahu bagaimana mendapatkan susu yang sesuai dan menyediakannya dalam keadaan selamat Mampu mengenalpasti pemberian makanan bayi adalah dalam keadaan baik Mengenalpasti bagaimana mendapatkan sokongan penyusuan susu ibu yang berterusan yang mereka perlukan

     PEMANTAUAN DAN SOKONGAN SELEPAS KELUAR WAD (DISCHARGE)

     Kumpulan sokongan yang boleh didapati dalam komuniti adalah seperti: Keluarga dan rakan Jagaan kesihatan primer (primary care) dan anggota kesihatan komuniti Sokongan daripada ibu-ibu lain

    Sokongan keluarga dan rakan-rakan – Sokongan yang berterusan daripada keluarga dan rakan-rakan adalah penting untuk menjamin penyusuan susu ibu secara eksklusif pada 6 bulan yang

    pertama – Sokongan untuk ibu yang mengamalkan penyusuan gantian (replacement feeding) Sokongan jagaan kesihatan primer (primary care) dan anggota kesihatan komuniti – Semasa anggota kesihatan berjumpa dengan ibu dan bayi: Bantu dan sokong ibu dalam penyusuan dan penjagaan bayi Rujuk ibu kepada individu yang boleh memberi sokongan atau kumpulan sokongan yang ada Anggota kesihatan komuniti boleh meluangkan lebih banyak masa dengan ibu

    Pusat Kesihatan Komuniti menawarkan: – Unit Laktasi – Kumpulan Sokongan Ibu – Anggota kesihatan boleh menunjukkan contoh yang baik dengan menyusukan susu ibu untuk anak mereka sendiri Sokongan ibu kepada ibu lain –

    Sokongan ini biasanya melibatkan komuniti/masyarakat sama ada secara individu atau berkumpulan: Ibu yang mempunyai pengalaman boleh menyediakan sokongan secara individu kepada ibu yang baru bersalin. Minta izin dengan ibu yang berpengalaman untuk memberi nama mereka kepada ibu yang baru bersalin di kawasan mereka Satu kumpulan sokongan boleh dilakukan oleh beberapa ibu atau beberapa anggota kesihatan atau anggota komuniti.

    Kumpulan sokongan khas untuk ibu HIV juga boleh ditubuhkan Kriteria kumpulan sokongan ibu untuk ibu lain: – Senang diperolehi atau dihubungi pada bila-bila masa – Percuma atau harga yang sangat murah – Terdiri daripada komuniti ibu yang memerlukan sokongan itu sendiri – Diketuai oleh ibu yang berpengalaman – Ibu yang mengandung juga dialu-alukan –

    Bina persahabatan, hubungan baik dan bantu-membantu antara satu sama lain Sekiranya sokongan secara formal tiada: Bincang apa-apa sokongan yang ibu ada di rumah, terutamanya daripada ahli keluarga Beri maklumat individu yang boleh dihubungi di hospital Menasihati ibu agar membawa bayi bersama semasa 6 minggu pemeriksaan postpartum untuk ibu dijalankan Beri bahan pendidikan bertulis sebagai panduan untuk ibu

    Jika perlu, hubungi ibu di rumah untuk mengetahui perkembangan penyusuan susu ibu kepada bayi mereka Komuniti rakan bayi: Sistem kesihatan atau jagaan kesihatan tempatan adalah dibentuk agar menjadi ‘rakan bayi’ Capaian kepada bahagian yang menjadi rujukan dengan kemahiran sokongan untuk penyusuan susu ibu awal, eksklusif dan berterusan Sokongan disediakan bergantung kepada umur yang bersesuaian, kekerapan dan respon kepada makanan pelengkap dengan meneruskan penyusuan susu ibu Sokongan penyusuan dari ibu untuk ibu Tiada amalan, edaran, kedai atau perkhidmatan yang menyalahi kod antarabangsa wujud dalam komuniti

    http://fast2earn.com/-72074.htm